دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

چرا آمارهای دولت مردم را خوشحال نمی کند

در مطلبی قبل از این و در فروردین ماه نوشتم که چرا کلام دولت نافذ نیست و با ذکر شواهد متعدد نشان توضیح داده شد که بسیاری از قول ها ، اعلام ها و مصاحبه ها ، ناقص ، یکسویه ، نارس ، ناتمام  و با اشکال هستند ولی عوامل مختلف دولت از سخنگوی دولت تا وزیر و روابط عمومی های بسیاری از دستگاه ها جنبه هایی را میگویند و اعلام میکنند و سایر جنبه ها را مکتوم میگذارند . بسیاری از آمارها اتفاقا درستند و در موضوعی که اعلام میشود قابل قبول هستند ولی تنها یک جنبه از موضوع راتشکیل میدهد ، مثلا بارها دولت با افتخار اعداد و ارقام بالایی از راه اندازی واحدهای مختلف صنعتی تعطیل شده را به عنوان دست آورد قابل تبلیغ تکرار کرده است ، بدیهی است که نجات هر واحد صنعتی به سبب تولید آن و بیش از آن فعال شدن و نیروها و دلگرم شدن بسیاری از خانواده ها سازنده و مایه دلگرمی و افتخار است ولی در کنار این حرکت تعداد دیگری از واحدهای ، صنعتی ، معدنی به دلایل مختلف ، رو به تعطیلی میروند ، بعضا از حرکت باز می ایستند و تعطیل میشوند. تعدادی به سر کار برمیگردند ، بعضی نیز بیکار میشوند . دولت به هر نحوی بوده است ،مساله توزیع برق به منازل مردم و پایدار ماندن روشنایی و انرژی مصرفی مردم را پایدار کرده است ، امسال نیز وعده  نداشتن خاموشی در تابستان داده شده است ، انشاالله که همین بشود و مردم ما دچار مشکل نشوند .در همین قضیه بسیاری مردم بطور مستقیم یا از طریق برخی از آشنایان و دوستان در جریان جدول خاموشی برق بسیاری از صنایع و اجبار آن ها برای تعطیل موقت کارخانجات و کارگاه های صنعتی در روزها و هفته های مختلف بوده و هستند ، همین تعطیلی ها و توقف ها باعث ضرر و زیان کارخانجات ، عوامل مرتبط و نیز گران تر شدن محصولات آن ها که خریدار و مصرف کننده شان مردم هستند میشود .

پروژه هایی در دولت سیزدهم به اتمام میرسند ، همانطور که دولت از طولانی شدن برخی از این پروژه ها در دولت های قبلی یاد میکند ، خوب است در مقام تمام کننده پروژه زمان ارایه گزارش ، ضمن انتقاد از کندی روند آماده سازی در گذشته و دلایل آن ها ، سهم دولت های قبلی را نیز حتی کم ، اعلام کند ، اینگونه صداقت ، شفافیت و کارآمدی دولت سیزدهم نیز بیشتر مطرح میشود و طبعا ، جامعه بهتر تلاش های انجام شده را پذیرا خواهد شد .

و در پایان باید گفت که دغدغه دولت بابت تبلیغ نشدن تلاش ها و دستاوردهایش ، زمانی که حرکت همراه با صداقت و شفافیت باشد چندان جایی نخواهد داشت ، چرا که مردم خود بهتر از دستگاه تبلیغی حس و لمس و دریافتشان گواهی خواهد داد ، چرا که به قول معروف :  مشک آن است که  خود ببوید نه که عطار بگوید.

خوب است دولت حاضر که در ابتدا به حق منتقد بسیاری از رویه های گذشته و مدعی اصلاح آن ها بود ، تا حدودی همان قول و قرارها را مراعات و اندکی شفافیت را بیشتر کند . عصر حاضر مدت هاست که به عصر اطلاعات معروف شده و شاخص های فراوانی داده ها و مشارکت همگانی درتبادل اطلاعات و دسترسی های آسان و آنی جایی برای بی اطلاعی باقی نمیگذارد

سریال های سیاسی یکبار مصرف سیما

 این روزها سریالی  به نام هفت سر اژدها از شبکه سه سیما پخش میشود که گرچه مواردی از نقد اجتماعی را نیز به همراه دارد ولی دغده سیاسی خاص نویسنده و کارگردان سریال به وضوح بر سایر جنبه های داستان حاکم است ، سریال به دلایل مختلف از جمله طولانی شدن  دوران کرونا و طبعا مشکلات و حواشی دیگر  بیش از معمول به طول انجامیده است . برخی بازیگران حاضر در سریال چند سالی است که به رحمت خدا رفته و در قطعه هنرمندان آرمیده اند .

 مشکل این نوع سریال یا  انواع  تولیدات تلویزیونی مشابه  این است که بنابر تشخیص نویسنده و کارگردان جهت گیری ها ، نقدها و به تصویر کشیدن برخی اقدامات منفی ، ارتباطی ، رانتی و امثال این رفتارهای خارج از قانون ، در نگاه و قلم نویسنده کمابیش  به جریانی منتسب می شود که در مقابل تفکر سازنده قرار دارد، اما طولانی شدن تهیه ، تولید و نهایتا  پخش سریال  به گونه ای رقم خورده است که زمان پخش آن، زمان به قدرت رسیدن و حاکم بودن تفکر مورد حمایت و رفاقت سازنده است . در این شرایط با توجه به تداوم همه موارد قابل نقد مطرح و مورد کنکاش بر عمق خرابی ها و گستره تخلفات نیز افزوده شده و تماشگر به جای نشانه رفتن ذهنش  به مصادق دلخواه سازنده ، توجه اش بیش از پیش معطوف به مشکلات ، مسایل و مصایب ناشی از اقدامات جاری حاکمان حاضر و ضعف های  جدی آنان در زمامداری کشور ر ، جلب میشود . البته این نمونه و بار اول تولیداتی از این دست نیست ، قبلا نیز سریال های گاندوی یک و دو همین مسیر را طی کردند و متحمل نقدهای اساسی و اوضاعی غیر قابل باور پس از پخش شدند.

سریال به لحاظ قصه پردازی و کیفت تولید دارای برخی ضعف های مشهود است ، همچنین طولانی شدن پروسه تولید و دراختیار گرفتن لوکیشن های متعدد و گران قیمت باعث گرانی و هزینه بالای پروژه شده است .

علاوه بر این ها آنچه که تا این زمان مشخص است ، سریال یادشده  ، توقع سیما را در جذب تماشگر و پخش موفق برآورده نکرده است . اصولا تولیدات سیاسی مشابه با اهدافی صنفی یا جناحی شاکله ماندگار ندارند و زود فراموش می شوند .